Parametersättning

Senast uppdaterad:

Skriv ut

Det finns många olika parametrar som man måste sätta sig in i och registrera vid en nyinstallation av GIT.

Planera parametersättningen noga tillsammans med några representanter på klubben. Utförlig information om parametersättningen finns under menyvalet Administration » med underrubriker. Börja med att parametersätta i utbildningsservern och testa på denna.  

Skapa de olika objekten i nedanstående ordning:

  • Organisationsenheten (är skapad men behöver uppdateras)
    - Uppdatera information som visas på Min Golf och Golfguiden
  • Hål – slinga - bana
    - Starttidsintervall
    - HCP-regler
    - Starttidsupplysning 
    - Reservationer och Bokande system. Det finns ett antal exempel på typiska fall av reservationer och bokande system på
      sidan Tips & Exempel » Omläggnings av reservationsregler ».    
  • Ålderskategorier
  • Medlemskapstyper
  • Artikelgrupper. Dessa definieras i OSCAR backoffice och kopieras över till GIT.
  • Årsavgifter med avgiftsregler
  • Klubbgrupper
  • Greenfee med avgiftsregler
  • Uthyrningsartiklar
  • Skåpserier och skåpavgifter
  • Koppla ihop medlemskapstyper med avgifter
    - Kapitalinsatser 

För att andra personer än den systemansvarige skall kunna använda systemet måste man skapa behörigheter och konton för dessa. Börja med att skapa

  • Uppdragstyper med roller
  • Uppdrag
  • Lägg in dessa personer som personregistret. Man kan tilldela uppdrag till personer som inte är medlemmar i klubben.
  • Knyt dessa personer till uppdragen
  • Skapa konto för personerna  

När allt stämmer och du känner att ni behärskar systemet, är det dags att göra allt på riktigt (skarpt) i produktionsservern. Du behöver naturligtvis inte testa alla funktioner innan du börjar i produktionsservern, t.ex. kan man vänta med tävlingsdelen och kassafunktionerna.

Kassafunktionerna med integrerad kortbetalning och Golfterminalen kan man endast köra i produktionsmiljö.