Företagsbokning via Min Golf Företag

Senast uppdaterad:

Skriv ut

Steg för steg instruktioner hur man ger ett företag t.ex. hotell möjlighet att boka tider för sina gäster.

Exempel på företagsbokning via Min Golf Företag

Vi visar här ett exempel på hur golfklubben själv lägger in att ett hotell som skall kunna boka tider via Min Golf Företag och blir fakturerade antal bokade ronder i efterskott.

Förutsättningar

- Vi ska ge ”Företaget x” möjlighet att logga in själva på Min Golf Företag (nedan förkortat till MGF) och boka in sina gäster själva,
  förutom att de som vanligt kan ringa klubben och boka starttider.
- Vi har lagt upp en spelavgift utökad på företaget x som berättigar till 2000 spel som kopplas till företaget och aktiveras omedelbart.
- Varje gång de bokar in en spelare eller vi bokar in på golfklubben i GIT räknas ett spel av.
- Överenskommelsen är att vi en gång per månad ska ta ut vår rapport och skicka med den som fakturaunderlag med vår faktura.
- Företaget kan själva ta ut motsvarande rapport på sidan MGF.
- När vi lade upp företaget anger vi också en fullmaktshavare så vi kan använda samma Spelavgift för bokning både via MGF och GIT.

Gör så här:
1. Lägg först upp en ny avgift, Spelavgift utökad, till Golfhotellen som är giltig för t.ex. 2000 spel under hela säsongen. OBS! Välj lämpligt periodmax så att det räcker hela säsongen men periodmax får aldrig vara tomt!

 

2. Lägg upp ”det lokala golfhotellet” som vi har gjort avtal med som ett nytt företag i GIT.
I exemplet har vi lagt upp en företagstyp "Hotell med webbinloggning" som vi har kopplat avgiften till.
(Man kan också lägga in avgiften i efterhand direkt på företaget).

 

3. Öppna fliken Avgifter på företaget. Aktivera avgiften direkt, avgifterna skall ju faktureras i efterhand. Sätt en bock i rutan i kolumn A och klicka Spara.

 

 

4. Lägg till en kontaktperson som fullmaktshavare (krävs om vi även ska kunna boka i GIT).
Lägg till person på fliken Kontaktpersoner.

 

5. Skapa inloggningskonto för företaget på den egna klubben.
Öppna fliken Företag och klicka på knappen Skapa nytt webbkonto, fyll i alla uppgifter,
bestäm vad ni vill ange i Bokningsregler (klicka på frågetecknet om du behöver hjälp) klicka sedan
Lägg till.
E-postkontot är särskilt viktigt eftersom uppgifterna om inloggninguppgifter
(användarnamn och lösenord) skickas till den adressen.

 

6. Nu skickas uppgifter om användarnamn och lösenord till den e-postadress du angivit (i bilden anders@storahotellet.se).
7. Kontot för webbinloggningen är nu klart.
Maila till ”Kunden” att inloggningsuppgifter skickats via mail tillsammans med uppgifter om vilken sida personen kan logga in på http://www9.golf.se/Login_Company.aspx ge också tips om GIT-Onlinehjälpen.
Man behöver ju inte ha GIT för att läsa onlinehjälpen.

Fakturering av spelade ronder

Ta fram en statistikrapport över företagsbokningar månadsvis, och bifoga som underlag till den faktura klubben skickar till företaget. Priset för spelade ronder debiteras enligt överenskommelsen (Något belopp kommer inte från GIT).
Företaget kan själva ta ut motsvarande rapporter direkt via Min Golf Företag.

Det finns tre rapporter med företagsbokningar under kommando Rapporter » Företag:

  • GIT.Tidbokning-Företag_BokningslistaExcel.rpx
  • GIT.Tidbokning-Företag_Bokningslista.rpx
  • GIT.Tidbokning-Företag_Bokningssummering_per_bana.rpx

Använd förslagsvis listan Bokningslista.Excel som debiteringsunderlag. Tänk på att om en vanlig medlem, som har spelrätt på banan, bokas in via företagsspelrätten så räknas även den ronden av från antalet spelrätter som företaget har.

Så här kan listorna se ut: