Lägg till avgifter
Först måste man lägga till alla avgifter man vill fakturera på personen i fråga. Redan betalda avgifter går inte att fakturera. Ta fram personens uppgifter med kommando Register » Sök person och lägg till aktuella avgifter/lån/skåp med knappen Lägg till och Spara ändringen.

Skapa enskilt fakturaunderlag
När man har lagt till nya avgifter på medlemmen, skapar man fakturaunderlaget med kommando Ekonomi » Fakturering » Skapa fakturaunderlag. Fyll i Faktureringsår och skriv en Referenstext. Markera Enskild medlem och fyll i personens Golf-ID. Man kan även söka fram personen med knappen Sök. Markera Alla avgifter för att fakturera alla obetalda avgifter.
Testa faktureringen genom att trycka på knappen Förhandsvisa för att visa hur fakturaunderlaget kommer att se ut. Spara gärna fakturaunderlaget som en PDF-fil med knappen Export så att man kan kontrollera eller skriva ut det i efterhand.
Om fakturaunderlaget ser bra ut stänger man förhandsvisningen och trycker på knappen Skapa och Starta i nästa ruta för att bekräfta faktureringen. I exemplet nedan har alla avgifter inkl lån fakturerats med valet Alla avgifter markerat.
När alla fakturaunderlag har skapats fortsätter man med exporten till ekonomisystemet genom att klicka på knappen Stäng. Läs vidare under respektive ekonomisystem angående export av fakturaunderlag.
Man kan också fakturera företag på samma sätt som medlemmar. Man kan skapa företag och registrera företagsavgifter på samma sätt som medlemsavgifter.
Man kan även välja en speciell avgift eller kapitalinsats om man bara vill fakturera en enstaka avgift/lån. I detta fall markerar man Eget urval av avgifter och den avgift respektive det lån man vill fakturera med Lägg till avgift respektive Lägg till kapitalinsats. Lägger man till fel avgift kan man Ta bort avgiften från urvalet. Knappen Egenskaper visar avgiftens grundegenskaper.