Tillbaka till nyheter

Här presenteras en lägesrapport om hur arbetet fortlöper med felsökning i GIT efter den stora uppdateringen den 29 september. Vi försöker hålla alla informerade om arbetet och vad som görs.

2 november
Helgen har avlöpt med normal fart. Vi kommer nu avsluta denna tråd. Inte för att ärendet inte är aktuellt längre. Utan pga av att trafiken nu är på så låg nivå med betydligt färre bokningar vilket gör att utfallet inte säger så mycket. Det vore enkelt att nu säga att problemet är löst - men tyvärr - att det går bra nu är mer ett tecken på att betydligt färre bokar än att alla problem är ur världen. Det är en självklarhet att svarstider är vår enskilt största fokus nu under vintern. Inplanerade nyheter, förutom de rent tvingande kring handicap får avvakta tills vi ser att svarstider i starttidschemat fungerar som de skall.

28 oktober-
Det är nu fastställt att det inte är någonting i serverparken som är problem. Ni ute på klubb upplever nu inte några speciella problem förutom någon enstaka dipp, men det beror på att belastningen nu är betydligt lägre. Vilket också förklarar varför vi inte hade releasen  den här tiden - då hade vi aldrig upptäckt de problem vi upplever. Fortsatt arbete att hitta tidstjuvar i applikationen pågår.

25 oktober
Övervakning och tester under helgen visar att svarstiderna har varit på acceptabla nivåer. Min Golf rullar på som vanligt. 

22 oktober
Arbetet fortsätter. Svarstider för allt utom starttidschemat är på nivåer som tidigare eller bättre. Svarstider i starttidsschemat mellan ca 09:30-12:00 är inte bra. Vissa anrop har förändrats men bara marginellt påverkat svarttiderna. 

20 oktober
Databasexperten har påbörjat genomgång av all hårdvara (eftersom mycket av hårdvaran ligger i molnet är det svårt att beskriva det som hård/mjukvara). Detta kommer pågå under hela veckan. 

19 oktober
Fortsatt arbete med att verifiera prestandatjuvar

15 oktober
Svarstiderna har under ett par dagar stabiliserats och ligger om inte på fantastiska nivåer åtminstone på helt acceptabla. Vi väntar hem en databasexpert med kunskap om GIT från semester för att gräva ännu djupare. Vi fortsätter med prestandamätningar och gör optimeringar.


11 oktober
Vi tar beslutet att starta upp all serverkraft igen för att se om vi det kan hjälpa svarstiderna.
Även idag började problemen ca 9:30.
 

10 oktober
Vi har tagit beslutet att låta servrarna gå på halvfart över helgen eftersom vi sett att svarstiderna varit bättre då. Försöket gav tyvärr inte det utfall vi önskat. Runt 9:20 segade svarstiderna ner sig igen - släppte vid 14:00 tiden. 

9 oktober
Mail utsänd till infoadresser, klubbchefer, mottagare av GIT-info och kansli reception

8 oktober
12:20
Vi har just nu alla tredjepartslicenser avstängda och vi ser att det påverkar svarstiderna. Det påverkar också åtkomst för Nya GIT Tävling. Före klockan 13:00 kommer Nya GIT Tävling vara tillgängligt igen.
08:00 
Vi kommer fortsätta att släcka ner och ta upp licenser under förmiddagen. Det troliga är att systemet kommer upplevas segt vid niotiden och att vi därefter stänger ner en specifik tjänst som kommer att göra att svarstiderna blir ok. Nålen i höstacken kommer närmre. 

 

7 oktober
10.30  Under dagen kommer vi som ett led i felsökningen att släcka ner och starta upp licenser för vissa externa funktioner mot GIT såsom nya GIT Tävling, OnTag m.fl. Störningarna kommer att vara ca 5 min för varje funktion.

 

6 oktober
14:00 
Ekonomifunktioner. Undvik att använda tilldela avgift och skapa fakturaunderlag. Det är ett fel i funktionen och vi måste rätta detta. Vi hoppas vara klara om ca en vecka. Det går fortsatt segt i tidbokningen och felsökning pågår med full kraft.
10:30.
TV-visningen/OnScreen tillfälligt inaktiverad för att utvärdera svarstiderna i GIT.
09:30. Vi fortsätter felsökning av långa svarstider i tidbokningen och har för tillfället släckt ned den webbaserade tjänsten Bokningstatistik som finns under Tjänster i GIT. Allt för att försöka hitta vad som ökar svarstiderna. 

 

5 oktober
14.25. Felsökning pågår med alla resurser vi har. Fortsatt segt i tidsbokningen. Plötsligt går det fort och sedan segar det ner. Vi fortsätter arbetet med att stänga av och på olika tjänster för att försöka hitta felet.

 
4 oktober 22:20.
Imorgon 5 oktober 8:30-09:30, kommer vi stänga av GIT för externa API-tjänster. Detta för att ev. utesluta/påvisa fel. Så har du ett kassasystem/ekonomisystem kopplat eller andra externa tjänster så kommer dessa inte att fungera.

11:30 De klubbar som har TV-visning igång hjälp oss gärna med att stänga av den tjänsten
11:00 Jo vi vet, ca 09:00 slog det till igen. De fortsätter förstås att felsöka
08:30 Tittat och testat hela morgonen och fortfarande bra svarstider
11:00 Kan vi be er - ni som har TV-visningen igång att stänga av den på klubb? Vi ser att den suger mycket kraft och har onormala svarstider. Vi vet inte om det hjälper men det är ett spår de är inne på nu.
08:40 Går segare nu - utvecklare är på plats och ser ad han kan göra
07:10 Starttidsschema rullar fint i klienten och Min Golf är snabbt
22:50 Omstarten gick bra GIT och Min Golf rullar fint - fortsatt övervakning och optimering pågår
För att ingen skall fundera - jo vi kommer arbeta även imorgon (supporten är inte öppen) Utvecklare och GITmedarbetare fortsätter.
17:15 Beslut taget om att starta om databasen 18:00 (när de flesta klubbar hunnit avrunda) detta hoppas vi skall leda till stabilitet under morgondagen. Avbrott på 10-15 minuter max.
15:40 Sedan 15:25 går starttidsschemat snabbt även i GIT-klienten. Utvärdering pågår om det är förändringar som är gjorda som gjort att det går snabbare eller om färre anrop från klienterna görs nu på grund av att det är färre maskiner igång.
14:30 De har hittat något.. låt oss hoppas de hittat rätt fel. Avrapportering sker 15:40 igen.
11:25 Önskemål om att stänga ner Min Golf har kommit från ett par klubbar - om vi gör det kan vi inte se om de förändringar som görs gör någon skillnad. Den klubb som inte vill att någon skall kunna boka via Min Golf kan tillfälligt stänga av sin webbokning under bana. Men - det är mycket möjligt att vi stänger ner Min Golf snart ändå - vi måste bara ge utvecklarna lite tid att utvärdera sina insatser. Dessutom stänger vi min Golf kommer golfarna att höra av sig till er för att boka. Pest eller kolera och jag förstår att det är både pest och kolera ute hos er nu.
11:20 Anrop efter anrop går igenom i databasen. 
08:40 Starttidsschemat krånglar igen. Akuta åtgärder igångsatta
06:00 Snabba svarstider på både Min Golf och GIT sedan igår kväll.  

14:45 Vi öppnar nu för bokning via Min Golf 
11:50 Fler tidstjuvar lokaliserade och bortplockade ur skarpa miljön - nu stabiliserar sig svarstiderna
09:50 Min Golf rullar i skarpt läge man vi har begränsat till några få användare för att testa vidare
09:30 Nu är svarstiderna stabila i GIT
07:40 GIT går upp och ner i svarstider
06:30 Råd till den som är först på plats på klubben - skriv ut bokningarna för dagen, skriv ut scorekort om ni har tävling
06:06 Nu har plötsligt något hänt med svarstiderna - det går att boka/avboka i GIT utan att gå att hämta kaffe emellan gångerna. Snälla låt leverantören hittat rätt fel!
05:20 Svarstiderna är inte bättre. En möjlig disktjuv är identifierad och håller på att avinstalleras.
19:40 GIT är hjälpligt igång med långa svarstider. Optimering av svarstider pågår och kommer fortsätta under natten och morgonen.
16:20 Eller inte så nära, uppdatering är klar, men GIT vill inte vara med ändå. Vi fortsätter att felsöka.
15:09 Nu är det nära .. snälla logga inte in innan ni får OK från oss
14:33 Sista scriptet klart - nu sitter vi på nålar - lite mer skall göras innan vi får testa
12:55 Sista scriptet körs efter det väntar test
11:08 Vi är inte klara än..
10:14 Jobben löper på och har inte stött på några nya hinder, men nej det är inte klart.
08:30 En vild gissning är att vi kan vara igång till 11:00 - vi ser till att uppdatera löpande på denna sida.
07:20 Databasen mår inte bra och håller på att reparera sig själv. Det finns backuper så ni behöver inte vara oroliga att information försvinner. Vi lägger ut mer information löpande. 
06:02 30 september Fortsatta problem med GIT och Min Golf
Mer info mailat till klubbens infoadress, klubbchef, kansli/reception samt mottagare av GIT-information
Väldigt svårt att estimera när vi är igång igen