Webbetalningen är en funktion på Min Golf. ( I Min Golf Bokningsapp kan Greenfee och uthyrningsartiklar betalas)
På Min Golf visas information om de avgifter som finns att betala och de avgifter som har betalats via Min Golf.
Golfklubbarna kan erbjuda en snabb och enkel hantering av årsavgifterna m.m. med förbättrat kassaflöde som tillkommande fördel.
Spelaren kan välja att betala med kort, swish, faktura eller delbetalning om klubben har aktiverat webbetalning.
OBS! Om klubben har aktiverat Webbetalning i GIT så har man även tillgång till webbetalning i GIT Tävling.
Arbetsgång för webbetalningar av övriga avgifter
För avgifter av typen årsavgifter (medlems-och spelavifter), Uthyrningsartiklar, Övriga avgifter, Köavgifter och Skåpavgifter.
För GK:
- GK lägger upp avgifter eller redigerar redan upplagda avgifter. GK har möjlighet att skriva en beskrivande text på avgiften som visas på Min Golf.
- GK tilldelar avgifter på person enligt ordinarie rutin i GIT. Detta görs på enskild person eller genom Tilldela processen.
- GK gör e-postutskick(nuvarande ordinarie funktion i GIT) för att göra medlemmar (alla eller utvalda grupper) uppmärksammade på att nya avgifter finns upplagda och att det går att betala via Min Golf.
- Medlemmar har nu till ett specificerat datum (som klubben meddelat i mailet) på sig att betala sina avgifter via Min Golf.
- När en avgift betalas på Min Golf markeras avgiften som betalmarkerad i GIT på Person och fliken Avgifter.
- Medlemskapet aktiveras enligt GKs inställningar via Ekonomi - Inställningar -Medlemsaktivering.
- GK kan göra inställningen att få ett e-postmeddelande vid varje betalning, kopia på kundens kvitto (funktionen finns idag för webbetalning av starttid).
- Transaktionen skrivs ut på Rapporten Transaktionslistan enl. nuvarande modell.
För spelaren:
- Får e-postmeddelande från GK att nästkommande säsongs avgifter är publicerade på Min Golf
- Spelaren loggar in på Min Golf och väljer menyvalet Mina avgifter.
- Betalning av avgifter sker via kort, swish, faktura eller delbetalning.
- Eller så väljer spelaren att markera autogiro och går vidare i den processen (se nedan) Det förutsätter att klubben aktiverat det och har ett avtal med SITRA.
- På sidan för Avgifter visas vilka avgifter som är betalmarkerade, datum för betalmarkering samt avgiftens giltighetstid.
- Alla betalade avgifter visas under rubriken Genomförda betalningar. Det går att skriva ut sitt kvitto i efterhand. Det gäller för alla typer av betalningar även starttid och tävlingsanmälningsavgifter.
Arbetsgång vid användande av Autogiro
För klubben:
Beställning av autogiro:
- Klubben skriver avtal med Sitra (Jarner Software) och bank
- När hela den processen är klar hos dem mailar Sitra (Jarner Software) till klubborder@golf.se och meddelar GIT-supporten.
- GIT-supporten loggar in i GIT på SGF-nivå och markerar att klubben har autogiro
- GIT-supporten meddelar klubbens kontaktperson att det är klart
- Klubben aktiverar autogiro i GIT och fyller i uppgifter om deras ”Villkor” för autogiro som ska visas för spelaren i Min Golf.
- Aktören kommer till sida (på Min Golf) för att fylla i uppgifter om ansökan till autogiro.
- Aktören klickar på Ansök, ansökan skickas då in i systemet hos Sitra (Jarner Software).
- Aktören kan gå in på sidan Mina medgivanden (på Min Golf) för att se status på sitt medgivande, där kan aktören också skriva ut den medgivandeblankett som han måste lämna till golfklubben innan autogirot kan bli aktivt.
- På sidan Mina betalade avgifter kan aktören se och ha tillgång till kvitton resp. sidan Mina medgivanden för alla betalningar som görs på Min Golf.
Förutsättning
- Att avgifter som ska betalas via Min Golf har flaggats med ”Webbetalning" .
- Klubben har aktiverat webbetalning och/eller aktiverat för autogiro i GIT.
Avgränsningar
- Användandet av Familjefakturering och Familjemaxbelopp kommer ej att fungera i dessa processer.