Senast uppdaterad:

Skriv ut

Automatisk återbetalning av betald starttid

Detta är en funktion som kommer spara dig mycket tid!

Automatisk återbetalning av betald starttid innebär att en golfare som avbokar en redan betald starttid automatiskt återbetalas sina pengar, utan att du behöver göra någonting.

Funktionen gäller för betalningar i Min Golf, Min Golf bokningsapp eller golfterminalen. För att kunna använda funktionen behöver din klubb också ett avtal med Swedbank Pay Checkout. Det kan du enkelt skaffa genom att kontakta klubbsupporten »

Obs! Om du aktiverar Automatisk återbetalning bör du också aktivera No show (där du bestämmer hur långt i förväg en spelare kan avboka sin starttid) eller fylla i klubbens avbokningsregler i fältet Beskrivning. Dessa syns i bokningsmejl och på spelarens kvitto. Läs mer om Avbokningsregler och No show »

Fungerar med alla system

Det spelar ingen roll i vilket system avbokningen görs (Min Golf eller Golfterminalen).

Det är alltid det totala erlagda beloppet som återbetalas, oavsett eventuell delbetalning. Förbokningsavgiften räknas däremot inte in och återbetalas inte.

Du ställer själv in vilka regler som gäller för att automatisk återbetalning ska ske.


Greenfee som gäller fler dagar

Har golfaren flera starttider bokade med samma avgift, sker ingen återbetalning om en av dem avbokas.

Inställningar

Du gör alla inställningar under Klubb- och webbinfo > Avbokningsregler.

Under Aktivera automatisk återbetalning ställer du in vilka regler som gäller, se bild nedan. Bestäm hur tidigt avbokningen måste ske och hur mycket som ska återbetalas.

Du kan till exempel ställa in att avbokningen måste ske senast ett dygn innan för att 100% av beloppet ska återbetalas.

Du kan också ställa in att en viss procent av beloppet återbetalas vid avbokning mindre än ett dygn innan, till exempel 50% återbetalning vid avbokning senast en timme innan. Därefter återbetalas inget.

OBS! Om du använder No show måste de regler du ställer in här överensstämma med de regler du har för No show. Du kan inte ha en No Show-regel som gäller senast två timmar innan, och en regel för automatisk återbetalning som gäller senast en timme innan, till exempel.

Här hittar du två exempel:

Om du ex har ställt in automatisk återbetalning med 1 dygn innan så får du 50% tillbaka och du har No show inställt på 2h, så går det bra, men tänk då på att:

o Ingen återbetalning görs när tiden passerat då det är mindre än 1 dygn kvar till starttiden
o Medlemmar och gäster (som ej betalt/ska ej betala något) kan avboka fram till 2h innan start.
o Gäster som har betalat hela beloppet vid bokningstillfället, ska i de flesta fall inte få någon No show avgift då de redan betalt hela greenfeeavgiften.

Om du i ovan exempel har avbokningsregler inställt.

o Ingen återbetalning görs när tiden passerat när det är mindre än 1 dygn kvar till starttiden
o Medlemmar och gäster (som ej betalt/ska ej betala något) kan avboka fram till 30 min innan start
o Gäster som har betalat hela beloppet vid bokningstillfället, ingen återbetalning när det är mindre än 1 dygn kvar till starttiden

Bekräftelse via e-post

Bekräftelse skickas till personen som betalat via e-post.

Vill din klubb (säljorganisation) ha en kopia på golfarens kvittomejl resp. bekräftelsemejl med information om återbetalning så  kan du ställa in det. Gå till Inställningar > Klubb- och webbinfo > Säljorganisation, och bocka i ”Jag vill ha kopia på bekräftelsemejl” eller "Jag vill ha kopia på mail: Bekräftelse på återbetalning". Läs mer här »

Återbetalningar visas på Transaktionslistan

Alla återbetalningar redovisas i transaktionslistan. Under Ekonomi > Transaktionslista > Detaljrader hittar du följande kolumner:

✓ Återbetalnings-id från Swedbank Pay
✓ Säljande kanal
✓ Notering

Information till golfaren

Fyll i avbokningsinformationen du vill ska visas på spelarens boknings- och avbokningsmejl.


När du aktiverat funktionen Automatisk återbetalning av betald starttid kommer dina regler visas för alla som bokar.

Spelaren kan se kvitto och bekräftelse på återbetalning i Min Golf under Mina inställningar > Genomförda betalningar.