Kan jag kontrollera om mejlet levererats?
Visa
Svar: Så här kontrollerar du mejlstatus för en person:
Gå till Datapunkter och profiler i vänstermenyn och sök upp personen.
Klicka på personen du vill kontrollera och välj fliken Kampanjer i mitten av sidan. Där ser du mejlets status.

Om mejlet är markerat som levererat men ändå inte nått mottagaren, beror det oftast på inställningar hos personens mejlleverantör (t.ex. skräppostfilter eller blockeringar).
Kan klubben ge behörighet till GIT e-post till någon som inte har behörighet i GIT?
Visa
Svar: Ja det går bra. Du lägger upp personen som användare i GIT e-post och skickar en inbjudan. Därefter kan personen logga in sig direkt på sidan https://golf.se/gitepost.
Varför kan antalet medlemmar på startsidan i GIT e-post skilja sig mot GIT?
Visa
Svar: Personer vars giltig t.o.m. datum är passerat finns kvar i GIT e-post.
Personer utan e-postadress finns i GIT e-post, antalet profiler i ett segment i GIT e-post baseras på Golf-ID inte e-postadresser.
Varför skiljer sig antalet medlemmar och antalet profiler?
Visa
Svar: Antalet medlemmar är klubbens/distriktets medlemmar. I antalet profiler ingår ex. gäster som klubben kan skicka mail till.
Kan jag använda andra typsnitt än de som finns förinlagda i GIT e-post?
Visa
Svar: Nej. De typsnitt som finns tillgängliga i GIT e-post är utvalda då de är så kallat ”e-postsäkra”. Det innebär att de är vanliga typsnitt som kommer att visas korrekt, oavsett mottagarens e-postklient eller operativsystem.
Tänk på: Läsbarhet och tydlighet är viktigt när du väljer typsnitt. I de förinlagda e-postmallarna har vi valt Helvetica, ett rakt sans serif-typsnitt som är lättläst på skärm. Andra sans serif-typsnitt som ofta används i nyhetsbrev är Arial, Verdana, Tahoma och Trebuchet. Vill ni använda ett teckensnitt med serif (små ”fötter” på bokstäverna) rekommenderas Georgia och Times New Roman.
Hur fungerar mejlutskick till gäster med bokad starttid?
Visa
Svar: Det går fint och du skapar ett segment för ej medlemmar och exempelvis mellan utvalda datum. Alternativt ett triggat mejl som skickas automatiskt varje dag. Tänk på att:
- Spelare (ej medlemmar) som är inbokade på en klubb och har avregistrerat sig i prenumerationscenter från utskick från golfklubbar där de ej är medlemmar, finns inte med i urvalet för klubben att skicka till. Läs mer här.
- Det går att skicka till gäster där:
- Historiska bokningar där speldatum är äldre än 6 månader (därefter avidentifieras spelaren)
- Alla framtida bokningar
Kan man välja att skicka SMS mot en kostnad i GIT e-post?
Visa
Svar: Ja, det fungerar att skicka SMS i GIT e-post, det är ett tillval. Själva funktionen är kostnadsfri men avgiften för varje utskick är 60 öre per SMS. Kontakta klubbsupporten om du vill ansöka om SMS funktionen.
Kan man rikta info till olika medlemsgrupper?
Visa
Svar: Du kan numera skapa en mindre grupp genom att plocka ihop aktuella Golf-id för ex. en träningsgrupp.
Hur fungerar det med mejl som studsar tillbaka?
Visa
Svar: Du kan enkelt se vilka e-postadresser som är felaktiga. När du går in på ett nyhetsbrev du skickat ut, ser du högst upp till höger om det fanns felaktiga adresser. Du uppdaterar alltid alla kontaktuppgifter i GIT.